Hopp til hovedinnhold
Turperler

Storjord

Jim T. Kristensen

Opplevelser for liten og stor

Storjord i Saltdal med Skogvoktergården er innfallsporten til et av Nord-Norges fineste naturområder. Det ligger ved E6, midt mellom Saltfjellet - Svartisen nasjonalpark og Junkerdal nasjonalpark og gir deg tilgang til et variert landskap med fossefall, majestetiske fjell og et rikt plante- og dyreliv. Her kan du velge om du vil ha tilrettelagte og nære opplevelser eller om du vil ta turen til foss og tinde.

Luftige opplevelser

Junkerdalselva og Lønselva møtes på Storjord. Flere av turstiene krysser elvene på luftige hengebroer. En opplevelse i seg selv for de som ikke er vant til luftig, ustødig gange over de brede elveløpene!

Skogvoktergården og Klengstua ligger ved elvemøtet og er et flott utgangspunkt for en barnevennlig rundtur i lettgått terreng. Det er flere bål- og rasteplasser i nærheten og flere stier. Ta gjerne turen forbi den gamle tjæremila og videre opp i den idylliske og storvokste furuskogen.

Ta en avstikker underveis ned til gapahuken ved elva eller følge stien videre til et gammelt fangstgravsystem. Stien snur innover furumoen og du passerer ei dødisgrop før du kommer inn på veien tilbake til Skogvoktergården.

Storjord arboret

Liker du det som gror, er et besøk i Storjord arboret midt i blinken. Her er det eksotiske bartrær fra den tiden Storjord hadde egen planteskole. Her dyrket de frem furuplanter som kunne overleve langt mot nord. Ungene kan ha det gøy i en klatrejungel for barn eller de kan prøve frisbeegolfbanen. Saltdal Turistsenter låner ut frisbee.

I Saltdalselva er det åpent for laksefiske fra midten av juli.

Syklister på hengebro Karoline O.A. Pettersen
Pause på turen  - syklister Karoline O.A. Pettersen

Fossefall i bratte fjell

Kjemåfossen springer ut fra Kjemåvatnet på Saltfjellet. Dette er en av de vakreste fossefallene i nord.

Følg stien fra Skogvoktergården via hengebrua over Junkerdalselva mot arboretet. I stedet for inn i arboretet tar du til høyre og følger veien mot nedlagte Kjemåga stasjon. Du følger veien over Lønselva og fortsetter til der veien deler seg. Følg skiltingen langs den gamle skogsbilveien mot Kjemåfossen.

Ny tilrettelagt rundtur om Kjemåfossen, les mer her

Kjenn vannspruten

Ta gjerne avstikkeren til Futhelleren for en liten rast. Ved disse store steinene sov skattefuten i svunnen tid. Opplev det mektige fossefallet fra brua over Kjemåga eller ta en avstikker på stien oppover langs sørsiden av elva for å få kjenne på vannspruten i ansiktet!

Rundturen fortsetter videre fra brua over Kjemåga og langs Lønselva. Du passerer ei ny hengebru over Lønselva og kan sette nesen tilbake mot der turen startet på østsiden. Store deler av denne turen egner seg også godt å sykle. Rundturen er på ca. 5 km.

Solvågtinden fra Junkerdal Jim T. Kristensen
Solvågtinden sett fra E6
Tur i Storjordlia Jim T. Kristensen

Fantastiske Solvågtind - landemerke og turmål

Solvågtind (1559 moh). er en av de mest særegne fjelltoppene i nord. På godværsdager er det en fantastisk utsikt fra toppen.

Følg skiltet sti fra Skogvoktergården og krysse E6 og gå gjennom Polar camping. På baksiden av campingen er det ei grind med skiltet tursti videre oppover. Turen går gjennom stor furuskog og et stykke oppe i lia er det et utsiktspunkt med skue ned i spektakulære Junkerdalsura.

Etter hvert som stien flater ut dukker Storjordfjellkoia opp, en av Statskogs åpne hytter. Her kan det kanskje passe med en kaffepause? Du er velkommen til å overnatte. Det er ca. 2,2 km fra campingen og frem til Storjordfjellkoia.

Saltfjellet landskapsvernområde - Solvågtind i bakgrunnen Hanne Etnestad
Solvågtinden i bakgrunnen
På toppen av Solvågtinden Magnus Beyer Brattli
På toppen av Solvågtinden ved Storjord

Følg ryggen

Vel ute av skogen følger du tråkket opp til Trektvatnet. Herfra er stien mer utydelig, og vi anbefaler å holde vestsiden av vannene under fjelltoppen og runde på nord- og østsiden av Øvre Trektvatnet. Herfra følger du ryggen opp til toppen.

Til denne toppturen anbefales det å ta med «Turer på Storjord» som finnes på Saltdal turistsenter. Turfolderen inneholder turkart. Toppturen er på ca. 18 km tur/retur.

På sykkeltur i Storjord Karoline O.A. Pettersen
Godt skiltet på Storjord Karoline O.A. Pettersen
Godt skiltet turområde

På to hjul gjennom Saltdal

Mange av turstiene rundt Skogvoktergården og Storjord egner seg også ypperlig til sykling. Her er også startpunktet for sykkelstien gjennom Saltdalen og langs «Dronninga i nord» - Saltdalselva. Dette er en fin sykkeltur gjennom et variert kulturlandskap.

Om du er sprek, kan du sykle 40 km helt til Rognan. Følg skiltingen langs skogsveier og gammel E6.

Underveis er det mulig å ta turen innom Nordnes camping for en matbit, videre til Røkland eller fortsette til Rognan hotell for mer påfyll før du kanskje hopper på toget.

Klengstua - utleiehytte på Storjord Karoline O.A. Pettersen
Klengstua
Skogvoktergården - utleiehus på Storjod Karoline O.A. Pettersen
Skogvoktergården

Historien

I 1860 ble Statens Skogvesen med skogadminstrasjonen i Nordland etablert for å kartlegge skogene nord for Saltfjellet. I 1861 ble Wilhelm Kiønig ansatt som forstassistent i Saltdalen. Han var den første som flyttet inn i Skogvoktergården i 1866. Skogvoktergården var den første boligen som Statens Skogvæsen bygde for sine tjenestemenn i Norge.

Skogvoktergården er nylig restaurert og Klengstua har stått slik den er i dag siden 2000.

Om Storjord

Slik finner du fram

Storjord ligger like ved ved E6 midtveis mellom Bodø og Mo i Rana. 143 km fra Bodø og 34 km nord for Polarsirkelen. Mellomriksveien rv 77 fra Sverige møter E6 ved Storjord. Det er skiltet til Skogvoktergården.

Området har mange universelt utformede stier og særlig tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne. Det er enkelt å ta seg frem og turstiene er godt skiltet. Fine rasteplasser, bålplasser og gapahuker står til disposisjon for allmennheten. Her ligger også Saltdal Turistsenter som har egen restaurant.